Nové nadechnutí
Zkušenost s aromapsychologií může snadno získat každý z nás. A to i z pohodlí domova a bez výraznějších odborných znalostí. Cenově dostupnou variantu, která nabízí i jednoduchou a intuitivní manipulací, představují třeba inhalační tyčinky. V Česku je vyrábí firma AOMU, které dala spolu s investorem vzniknout designérka vůní MgA. Kateřina Melenová.
Kateřina už bezmála celou dekádu zkoumá účinky, historii i hlubší podstatu vonných esencí. Ve své práci dbá na využití výhradně 100% přírodních ingrediencí. Ty totiž na rozdíl od synteticky vyrobených vůní jako jediné nesou cenný bioinformační obsah. A jako tomu v životě někdy bývá, i Kateřinu k její současné profesi přivedla náhoda.
Celé to začalo v roce 2012, kdy se Kateřina jakožto režisérka a kulturní manažerka podílela na projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Na starosti v tu dobu měla regionální program projektu, který vyvrcholil festivalem 9 týdnů baroka. „Naším mottem bylo "Zažít baroko všemi smysly", a tak jsme do programu zařadili také prezentaci umění vůní a parfémů. To se právě v baroku zrodilo do podoby, kterou známe dnes. A byla to trefa do černého. Na vlastní oči jsem viděla, jak vůně v průběhu představení zcela přeladily unavené a mírně rozladěné publikum. To mě doslova fascinovalo,“ vypráví Kateřina.
Shodou okolností se sama v té době potýkala s pocity vyčerpání a vyhoření. To, čeho se ale Kateřina stala svědkem, jí bez nadsázky obrátilo život naruby a nadchlo natolik, že se do světa vonných esencí rozhodla proniknout hlouběji. Kateřina tedy začala vůně a jejich fascinující účinky studovat podrobněji a objevila nový zdroj nejen vlastní životní motivace. „Nezajímala mě ovšem aromaterapie a nějaké masáže, které se soustředí na odstranění především fyzických neduhů, jako jsou bolesti hlavy nebo pohybového aparátu. Zaujala mě její součást, takzvaná aromapsychologie, což je metoda, při níž se inhalují esenciální oleje, které mají schopnost působit na lidskou psychiku a ve výsledku například zlepšit depresivní stavy a úzkosti,“ upřesnila Kateřina.
Během dvanácti let, co se Kateřina Melenová této oblasti věnuje, absolvovala i nově vzniklý a prozatím jediný kurz aromapsychologie v institutu uznávaného britského aromaterapeuta Roberta Tisseranda. „Vzdělávat se u nás v oboru aromaterapie, potažmo aromapsychologie, nejde. Proto jsem šťastná, že jsem měla možnost učit se a sdílet své znalosti i praxi s autoritou, jakou Robert Tisserand je,“ hodnotí Kateřina.
Úspěch, který se dostavil u plzeňského publika, Kateřinu inspiroval k tvorbě vlastní formy aromatické arteterapie. Připravuje proto vonné kompozice pro divadla, galerie i na koncerty a umělecký zážitek tak jejich prostřednictvím posouvá na další úroveň. „Pro jedno představení jsem navrhovala kompozici, respektive recepturu, evokující vůni úlu. Dalším krásným úkolem byl návrh vůně pro dětskou operu uváděnou v Jihočeském divadle. K výstavním projektům patří rekonstrukce historické receptury pro výstavu o české renesanční šlechtě “Podoby a příběhy”, která se konala ve Šternberském paláci v Národní galerii,“ popisuje Kateřina.
Voňavá první pomoc
Založení značky AOMU před dvěma lety pak Kateřině umožnilo přiblížit vliv aromapsychologie ještě širšímu okruhu veřejnosti. Kateřina v rámci AOMU pracuje s paletou 120 esenciálních olejů, které se z hlediska aromapsychologie rozdělují na stimulanty, relaxanty a adaptogeny. Jak už ostatně naznačuje jejich název, stimulanty mají dodat energii, zlepšit koncentraci i paměť. Relaxanty se naopak inhalují před spánkem a usnadňují usínání, případně se využívají pro navození hluboké relaxace. Adaptogeny pak zlepšují schopnost odolávat a přizpůsobit se nějaké nepříjemné situaci, člověka harmonizují.